Η προσπάθεια Τουρκοποίησης της Ποντιακής φορεσιάς

Ξηρανθήτω ημίν ο λάρυγξ εάν επιλαθώμεθά σου ω Πάτριος Ποντία γη. (Λεωνίδας Ιασονίδης)

Να ξεραίνεται η γούλα μ’ αν ανασπάλλω την πατρίδα μ’, τον Πόντον. (Κώστας Π. Μαυρόπουλος)

Με πολύ λαχτάρα και ενθουσιασμό αρχικά, είδα και άκουσα το Ποντιακό συγκρότημα να χορεύει σήμερα το πρωί στην κρατική τηλεόραση της ΕΤ 1. Γρήγορα όμως με κυρίευσε η απογοήτευση όταν αντίκρισα μέλη του χορευτικού να φορούν το τουρκικό φέσι.

Δεν κατανοώ αυτή την επιμονή στην προσπάθεια (συνειδητά ή όχι).τουρκοποίησης της παραδοσιακής μας φορεσιάς

Παρακολουθώ αρκετό καιρό τώρα την διαμάχη για το αν το φέσι είναι τουρκικό ή όχι. Δεν θα προβώ σε αναλύσεις γιατί δεν είναι το αντικείμενό μου, ούτε θα δανειστώ λόγους που έχουν εκφέρει άλλοι. Ούτε και ωφελεί άλλωστε αφού βλέπω ότι υπάρχει μια επιμονή στο φέσι. Βέβαια από την αρχική εμφάνιση του φεσιού στο χορευτικό συγκρότημα, έγινε κάποια πρόοδος, τουλάχιστον αφαιρέθηκε το τουρκικό σαλβάρι.

Έχω όμως την εξής απορία.

Επειδή φορούσαν φέσι μεμονωμένοι Έλληνες στον Πόντο (για πολλούς και διάφορους λόγους), είναι αυτός λόγος ότι θα πρέπει να αποτελεί εξάρτημα της παραδοσιακής μας φορεσιάς;

Το φέσι παγκοσμίως έχει καθιερωθεί ως τουρκικό σύμβολο. Έτσι λοιπόν όσοι βλέπουν σήμερα να προβάλλεται το φέσι, σε ένα χορευτικό συγκρότημα των Ποντίων θα θεωρήσουν τους Πόντιους τουρκογενείς. Ή το ελάχιστο τουρκόφιλους.

Αυτό θέλετε κύριοι που επιμένετε σ’ αυτή την άποψη; Να θεωρεί όλος ο κόσμος ότι οι Πόντιοι είναι Τουρκικό φύλλο και όχι Ελληνικό;

Στο εγγύς παρελθόν αφαιρέσατε με πολύ ευκολία τα φυσεκλίκια που αποτελούσαν το κύριο χαρακτηριστικό γνώρισμα της στολής μας, επειδή κάποιος μας αποκάλεσε πολεμοχαρείς. Και σήμερα με πολύ ευκολία προσθέτετε το φέσι.

Με αυτές τις παρεμβάσεις αλλοιώνετε την παραδοσιακή μας φορεσιά και αν συνεχίσετε έτσι στο μέλλον κανείς δεν θα αναγνωρίζει την παραδοσιακή Ποντιακή φορεσιά εκτός από εσάς.

Ετικέτες: ,

4 Σχόλια to “Η προσπάθεια Τουρκοποίησης της Ποντιακής φορεσιάς”

  1. stellachatzimich Says:

    Πολύ σωστά όλα αυτά που λέτε. Μέσω της αλλοίωσης της ποντιακής φορεσιάς αλλοιώνουν την ιστορία μας. Το φέσι είναι μόνο η αρχή του κακού, αφού ήδη έχουν αρχίσει να προσθέτουν κι άλλα τούρκικα σύμβολα τα οποία δεν έχουν καμία θέση στην ποντιακή φορεσιά την οποία οι πρόγονοί μας πότισαν με το αίμα τους στα ιστορικά εκείνα μέρη. Εάν συνεχίσουμε να αποδεχόμαστε τις αυθαίρετες αποφάσεις ορισμένων «ερευνητών», οι οποίοι χωρίς να υπολογίζουν τις συνέπειες, συνεχώς αλλοιώνουν τις φορεσιές, τους χορούς ακόμα και τα έθιμα μας θα καταλήξουμε στο περιθώριο του βιβλίου της ιστορίας και σίγουρα δεν είναι αυτή η θέση που αρμόζει στον ποντιακό ελληνισμό.

  2. arisaman Says:

    Πολύ σωστές οι απόψεις σας αλλά έχουν βγεί τώρα τελευταία κάποιοι πολύξεροι και μεταποιούν την ιστορία αλλάζοντας την φορεσιά και δημιουργώντας και καινούριους χορούς. Αλήθεια στους πόσους χορούς έχουμε φτάσει;

  3. Theofilos Kaliontzidis Says:

    Τουρκοποίηση της παραδοσιακής φορεσιάς:
    έχετε δεί Τούρκους σε φωτογραφικό υλικό ή σήμερα σε χορευτικά συγκροτήματα να φοράνε φέσι; Πώς αποδεικνύετε ότι το φέσι είναι τούρκικο;
    Να σας ενημερώσουμε ότι η γυναικεία ενδυμασία (και όχι μόνο η ποντιακή αλλά και η ενδυμασία άλλων περιοχών) έχει σαλβάρι. Αρα σύμφωνα με τα λεγόμενά σας οι γυναικείες ενδυμασίες που παρουσιάζουν τα χορεύτικά συγκροτήματα σήμερα αλλά και αυτές πολλών άλλων περιοχών, είναι τούρκικες. […!!!!].

    Δε φορούσαν φέσι μεμονωμένα αλλά καθολικά, όχι μόνο οι Πόντιοι, αλλά σε ολόκληρη τη Μεσόγειο….και πολύ πριν την περίοδο της τουρκοκρατίας σε διάφορες παραλλαγές, ακόμα και οι γυναίκες.

    Επιμένουμε στο φέσι γιατί έχουμε φωτογραφίες των παππούδων μας. Εσείς έχετε φωτογραφικό υλικό που να τεκμηριώνει την άποψή περί ενδυματολογικών συνηθειών των προγόνων σας;

    Τα φυσεκλίκια δεν αποτελούν μέρος της καθημερινής ενδυμασίας, ούτε οι Πόντιοι πρόγονοί μας ήταν αντάρτες στα βουνά, πλην ορισμένων περιοχών και σε συγκεκριμένες χρονικές περιόδους.

    Δε σας ενοχλεί τίποτα άλλο στον τρόπο που προσπαθούν σήμερα να αναβιώσουν την παράδοση τα διάφορα συγκροτήματα; Μήπως είστε επιλεκτικοί. Στους μωμόγερους τα παραγγέλματα δίνονται στην Τουρκική. Αυτό δε σας πειράζει;

    Από το να έχετε άποψη την οποία δε μας τεκμηριώνετε με επιχειρήματα και πηγές, αναρρωτηθήτε τι έρευνα κάνατε εσείς και τι προσφέρατε στη διατήρηση των παραδόσεων και την ενότητα του Ποντιακού χόρου.

    • mavrokos Says:

      Μην τρελαθούμε. Τι θέλεις να πεις ότι το φέσι ήταν Ελληνικό και το πήραν οι Τούρκοι και άλλοι λαοί από εμάς;
      Αποτελεί τεκμήριο ότι το φέσι ήταν ελληνικό, η φωτογραφία ενός η περισσοτέρων παππούδων που φορούσαν φέσι; Παρεμπιπτόντως ο δικός μου παππούς και ο πατέρας δεν φορούσαν φέσι αλλά σάπκα, να την προσθέσουμε κι αυτή στην αμφίεση.
      Το φέσι όσο ζούσαν στην «πατρίδα» το φορούσαν (όσοι το φορούσαν) για πολλούς και διάφορους λόγους
      Φορούσε κανένας φέσι όταν ήρθε στην Ελλάδα;
      Ή το πρώτο που έκαναν όταν μπήκαν στα πλοία για να έρθουν στην Ελλάδα ήταν να πετάξουν το φέσι;
      Δηλαδή σύμφωνα με τις δικές σας αντιλήψεις, αν κάποιος παππούς φορούσε νυχτικό να το κάνετε κι αυτό ποντιακή φορεσιά σε χορευτικό συγκρότημα.
      Τα σχόλια για τη γυναικεία ενδυμασία προοιωνίζουν αντί για τάπλα, φέσι;
      Σαφώς και δεν ήταν όλοι αντάρτες και σαφώς δεν αποτελούσαν τα φυσεκλίκια μέρος της καθημερινής αμφίεσης. Εδώ στην Ελλάδα όμως οι πρόγονοί μας της πρώτης γενιάς επέλεξαν και πρόσθεσαν τα φυσεκλίκια για να τιμήσουν αυτούς που έδιναν τον υπέρ βωμών και εστιών αγώνα στα βουνά. Και δεν επέλεξαν τις γαμπριάτικες φορεσιές ή τις ευρωπαϊκές που φορούσαν πολλοί συμπατριώτες μας που ζούσαν σε μεγάλες πόλεις.
      Και αυτές οι στολές κυριαρχούσαν στα χορευτικά συγκροτήματα μέχρι και πριν είκοσι περίπου χρόνια μέχρι που «ανακάλυψαν» τις νέες πολύχρωμες και φανταχτερές, οι Πόντιοι της τρίτης γενιάς.
      Και για εκείνες τις στολές δεν είχε κανένας αντίρρηση, ενώ για τα φέσια και τα σαλβάρια που μας λανσάρουν τελευταία, έχουν πάρα πολλοί.
      Όχι μόνο τα παραγγέλματα στους μωμόγερους αλλά και πολλές λέξεις της διαλέκτου μας προέρχονται από την τουρκική. Τι σημαίνει αυτό;
      Δεν θα πέσω στην παγίδα σου να περιαυτολογήσω. Θα πω μόνο δυο πράγματα. Τυγχάνει να είμαι Πόντιος δεύτερης γενιάς. Ο πατέρας μου γεννήθηκε στην Τραπεζούντα το 1902. Και ήμουν ένας από αυτούς που υπέγραψαν το ιδρυτικό καταστατικό της Π.Ο.Ε.
      Κλείνοντας θα πω ότι επιστημονική άποψη και κατάρτιση δεν έχω. Αλλά ούτε κι αυτοί που λανσάρουν το φέσι και το σαλβάρι έχουν.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s


Αρέσει σε %d bloggers: